Zespół Przyrodniczo-Krajobrazowy

Zespół przyrodniczo-krajobrazowy – forma ochrony przyrody w Polsce. Ustawa o ochronie przyrody z 2004 roku definiuje je jako „fragmenty krajobrazu naturalnego i kulturowego zasługujące na ochronę ze względu na ich walory widokowe i estetyczne”. Zespół przyrodniczo-krajobrazowy wyznacza się w celu ochrony wyjątkowo cennych fragmentów krajobrazu naturalnego i kulturowego, dla zachowania jego wartości przyrodniczych, kulturowych i estetycznych. Działalność na terenach objętych tą formą ochrony uwarunkowana jest opracowaniem dla nich planu zagospodarowania przestrzennego, który uwzględni postulaty przyrodników i historyków. Według danych z 31 grudnia 2018 roku liczba zespołów przyrodniczo-krajobrazowych w Polsce wynosiła 331, które zajmowały powierzchnię 118 911,1 ha.

Obszary Natura 2000

Program Natura 2000 jest systemem przyjętym przez Unię Europejską dla ochrony wybranych elementów przyrody, najważniejszych z punktu widzenia całej Europy. System ten nie ma zastępować systemów krajowych, ale je uzupełniać - dawać merytoryczne podstawy do zachowania dziedzictwa przyrodniczego w skali kontynentu. Polega ona na wybraniu (według określonych kryteriów), a następnie skutecznym ochronieniu, określonych obszarów. Podstawą do wybierania i chronienia obszarów zaliczanych do systemu Natura 2000 stanowią dwie dyrektywy europejskie: tzw. Dyrektywa Ptasia i Dyrektywa Siedliskowa, na podstawie których tworzone są specjalne obszary ochrony siedlisk oraz obszary specjalnej ochrony ptaków.

Pomniki przyrody

Pomniki przyrody to zwykle pojedyncze okazy przyrody ożywionej bądź nieożywionej. Najczęściej występującymi w lasach pomnikami przyrody są najstarsze i największe drzewa. W 2019 r. zestawiono ich 11 314, z czego 9 tys. stanowiły drzewa, a 1380 grupy drzew.

Użytki ekologiczne

Użytki ekologiczne to zwykle obiekty o niewielkiej powierzchni – małe oczka wodne, śródpolne kępy drzew i krzewów, torfowiska, bagna i wydmy. To pozostałości ekosystemów, mające znaczenie dla zachowania różnorodności biologicznej. Obecnie na gruntach w zarządzie PGL LP znajduje się ponad 8 tys. o powierzchni ponad 29,5 tys. ha.

Ochrona gatunkowa

Ochrona gatunkowa dotyczy najcenniejszych, unikatowych i rzadkich przedstawicieli flory i fauny. W Polsce ochroną ścisłą objętych jest 715 gatunków roślin, 322 gatunków grzybów i porostów oraz 799 gatunków zwierząt. Około 65 proc. gatunków dzikiej flory i fauny Polski to gatunki leśne.

Asset Publisher Asset Publisher

Back

Leśne dyktando już za nami

Leśne dyktando już za nami

07 maja 2025 roku w Ośrodku Edukacji Przyrodniczo-Leśnej przy Nadleśnictwie Kliniska odbył się konkurs ortograficzny pt. "Leśne dyktando".

Uczestnikami konkursu byli uczniowie klas VII szkół podstawowych z powiatów: goleniowskiego, stargardzkiego oraz Miasta Szczecin.

Do konkursu zgłosiło się 20 uczniów, do dyktanda przystąpiło 17 uczniów z następujących placówek oświatowych:

  • Szkoła Podstawowa nr 13 w Szczecinie
  • Szkoła Podstawowa nr 51 w Szczecinie
  • Zespół Szkół Publicznych w Kliniskach Wielkich
  • Szkoła Podstawowa nr 3 w Nowogardzie
  • Szkoła Podstawowa nr 2 w Nowogardzie
  • Szkoła Podstawowa w Żabowie
  • Szkoła Podstawowa w Stepnicy
  • Szkoła Podstawowa nr 7 w Stargardzie
  • Szkoła Podstawowa w Komarowie

Konkurs został przygotowany przy współpracy z metodykami języka polskiego  z Zachodniopomorskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Szczecinie. Autorem tekstu dyktanda był Pan Andrzej Pyrczek - leśnik, poeta, a tekst czytała Pani Joanna Sadłowska.

Komisja konkursowa czuwająca nad prawidłowym przebiegiem dyktanda i sprawiedliwą oceną prac w składzie :

  • Pani Klaudia Szostak – metodyk, Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Szczecinie
  • Pani Joanna Sadłowska – metodyk, Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli w  Szczecinie
  • Pani Małgorzata Majewska – Polskie Towarzystwo Przyrodników im. Kopernika
  • Pan Andrzej Pyrczek – leśnik, poeta- autor tekstu dyktanda
  • Pani Monika Franas – edukator Ośrodka Edukacji Przyrodniczo-Leśnej

w wyniku oceny prac przyznała:

 

I MIEJSCE – Ignacy Szulski, Szkoła Podstawowa nr 7 w Stargardzie

 

II MIEJSCE – Zuzanna Gajda, Szkoła Podstawowa nr 3 w Nowogardzie

 

III MIEJSCE –  Barbara Sawicka, Szkoła Podstawowa nr 7 w Stargardzie

 

 

 

Wydarzenie odbyło się przy wsparciu Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Szczecinie.