Asset Publisher Asset Publisher

Jazda konna

Już ponad 7 tysięcy kilometrów tras konnych wyznaczyły Lasy Państwowe dla miłośników wypoczynku w siodle.

Coraz większa popularność jazdy konnej zmobilizowała wielu nadleśniczych do tworzenia nowych szlaków. Z „Raportu o stanie lasów" wynika, że w latach 2010-2011 na terenach zarządzanych przez Lasy Państwowe długość takich tras podwoiła się. To bardzo dobra wiadomość dla koniarzy. Droga udostępniona przez nadleśniczego jest bowiem, zgodnie z ustawą o lasach, jedynym miejscem w lesie, gdzie można się w ten sposób poruszać. Nawet jeśli przed wjazdem na nią nie ma żadnego znaku zakazu, ani też nie jest przegrodzona szlabanem, wjeżdżać na nią konno nie można (podobnie jak samochodem, motocyklem czy quadem).

W kupie siła

Jeżeli w naszej okolicy brakuje szlaków konnych, możemy zgłosić się do nadleśnictwa z prośbą o ich wyznaczenie. Warto, by taki wniosek poparła większa grupa miłośników tego rodzaju rekreacji. Jeśli zainteresowanie będzie wystarczające, a stan nawierzchni drogi i sposób jej użytkowania (czy np. nie poruszają się na niej maszyny leśne) na to pozwoli, jest szansa, że nowy szlak powstanie.
Trzeba pamiętać, że nadleśnictwa za przejazd drogami leśnymi, w wypadku ich komercyjnego użytkowania, mają prawo pobierać opłatę. Chodzi tu np. o wycieczki, przejażdżki czy rajdy organizowane przez stadniny czy gospodarstwa agroturystyczne - powinny podpisać z nadleśnictwem, jeśli tego ono wymaga,  umowę, w której będą określone prawa i obowiązki obu stron, czas obowiązywania i wysokość opłat. Jeśli jednak jesteśmy osobą prywatną, która od czasu do czasu wybiera się na przejażdżkę po lesie, nic nie płacimy.

Brak zgody na utworzenie szlaku konnego nie oznacza złej woli nadleśniczego. Może mieć ku temu ważne powody. Wbrew pozorom, konie potrafią poważnie zniszczyć nawierzchnię leśnej drogi. Kopyta dziurawią ją tak bardzo, że często uniemożliwia to później poruszanie się rowerem i utrudnia spacer pieszym. Nierzadko konie uszkodzą  drogę bardziej niż leśne maszyny podczas prac przy pozyskaniu i zrywce drewna, a trzeba od razu dodać, że nawierzchnia rozjechana przez ciągniki naprawiana jest zwykle dość szybko po tym , jak wyjadą one z lasu.

Najważniejsze są zasady

Niezależnie od szkód, jakie mogą spowodować konie, przepisy zakazujące jeźdźcom wjazdu do lasu poza wyznaczonymi drogami budzą kontrowersje, także wśród leśników. Wydaje się, że to rygor tego samego gatunku, co wszechobecne niegdyś tabliczki „Zakaz fotografowania" - swego rodzaju relikt przeszłości. W wielu krajach Europy Zachodniej, choćby w Niemczech, przepisy działają odwrotnie niż w Polsce. Tam można jeździć konno po wszystkich drogach leśnych, z wyjątkiem tych, na których ruch ograniczono np. ze względu na nieodpowiednią nawierzchnię, zbyt dużą liczbę pieszych turystów lub przejeżdżające maszyny leśne. Niestety, nie ma większych szans, by w Polsce wprowadzono podobne zasady, jak u naszych zachodnich sąsiadów. Nie dalej niż w zeszłym roku Janusz Zaleski, wiceminister środowiska przekonywał, że przepisy o udostępnianiu lasów spełniają swoją rolę  i ich zmiana nie wydaje się konieczna. Na razie trzeba więc liczyć na przychylność nadleśniczych. I warto o nią dbać, przestrzegając zasad korzystania ze szlaków. Przede wszystkim należy pamiętać, że droga do jazdy konnej to nie tor wyścigowy i korzystają z niej także piesi turyści. Nie można z niej zjeżdżać, chyba, że musimy ominąć przeszkodę lub mamy inny naprawdę ważny powód (np. ratujemy zdrowie). Dobrą praktyką jest jazda środkiem szlaku, tak aby nie niszczyć nawierzchni po bokach, którymi najczęściej poruszają się piesi i rowerzyści. Osoby małoletnie powinny jeździć konno w towarzystwie dorosłych. Wyruszać na trasę należy po świcie, a wracać z niej przed zmierzchem. Po swoim koniu należy także posprzątać.

Każde nadleśnictwo, które wyznacza szlaki konne, tworzy także regulamin poruszania się po nich – warto go przeczytać przed wyruszeniem na trasę. Poza zasadami poruszania się, przedstawione są w nich także oznaczenia szlaków. Podstawowe to pomarańczowe koło na białym tle oznaczające sam szlak oraz pomarańczowe koło z czarną obwódką oznaczające jego początek i koniec. Czasami stosuje się też inne oznaczenia, np. zieloną podkowę na białym tle.

Warto wiedzieć

W 2011 r. sieć szlaków konnych na terenie Lasów Państwowych liczyła 7 tys. km. Jedną z większych atrakcji dla jeźdźców w Polsce jest Łódzki Szlak Konny, który częściowo biegnie także przez tereny Lasów Państwowych, a RDLP Łódź była wśród jego twórców. Ma w sumie ponad 2000 km i jest najdłuższym tego typu traktem w Europie. Na trasie znajduje się 200 ośrodków jeździeckich, 21 punktów postojowych, 1400 tablic informacyjnych, 30 punktów informacyjnych monitorujących turystów i ponad 1000 atrakcji turystycznych. Ciekawostką jest, że jeździec może bezpłatnie wypożyczyć lokalizator, który w wypadku niebezpieczeństwa wyśle służbom ratunkowym informację o pozycji będącego w opałach turysty

Lokalne szlaki konne aż takich udogodnień, jak lokalizatory, nie oferują. Nadleśnictwa troszczą się przede wszystkim o to, żeby wszystkie trasy były czytelnie oznakowane, zawsze przejezdne, by były przy nich koniowiązy oraz wiaty umożliwiające odpoczynek i schronienie przed deszczem. Przede wszystkim jednak dbają, by przebiegały przez najpiękniejsze tereny Lasów Państwowych. Co oferują miłośnikom jazdy konnej, najłatwiej dowiemy się w siedzibach nadleśnictw oraz w serwisie czaswlas.pl.


Asset Publisher Asset Publisher

Back

OGŁOSZENIE Pojazd pożarniczy STAR 266

OGŁOSZENIE Pojazd pożarniczy STAR 266

Pucko, 17.06.2021r.

Zn. spr.: SA.411.5.2021

 

OGŁOSZENIE O PRZETARGU

(ZAPROSZENIE DO SKŁADANIA OFERT)

 

PAŃSTWOWE GOSPODARSTWO LEŚNE LASY PAŃSTWOWE

NADLEŚNICTWO KLINISKA

72-123 Kliniska Wielkie, Pucko 1, tel.91 431 21 24

 

działając na podstawie przepisów ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (tekst jednolity Dz.U.2018 poz. 2129 z późn. zm.) oraz Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 06 grudnia 1994 r. w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej w Państwowym Gospodarstwie Leśnym Lasy Państwowe (Dz. U. 1994, Nr 134, Poz. 692)  ogłasza pisemny nieograniczony przetarg na sprzedaż:

 

Pojazd  pożarniczy FSC STARACHOWICE STAR  266:

- nr rejestracyjny          SCO 5721

- rok produkcji              1987

- przebieg                     5400 km

- przegląd techniczny: brak

- ubezpieczenie OC do 30.06.2021r.

- pęknięty blok silnika

 

Cena wywoławcza: 10 500,00  złotych

(słownie dziesięć tysięcy pięćset złotych 00/100)

Cena wywoławcza jest ceną brutto.

 

1.Osoby zainteresowane zakupem mogą dokonać oględzin samochodu po wcześniejszym umówieniu terminu.

 

2.Osobą do kontaktu w sprawie przedmiotu sprzedaży jest Mateusz Rams, tel. kontaktowy 604 073 929.

 

3.Przetarg (otwarcie ofert) odbędzie się w dniu 30 czerwiec 2021r. o godz. 10:00 w sali kominkowej w siedzibie Nadleśnictwa Kliniska.

 

4.Oferty z ceną brutto sporządzoną wg załącznika nr 1 należy złożyć w siedzibie Nadleśnictwa Kliniska, Pucko 1, 72-123 Kliniska Wielkie, pokój nr 6, do dnia 30 czerwiec 2021 r. do godz. 09:00. Oferta musi by złożona w zamkniętej kopercie z dopiskiem „Przetarg– sprzedaż samochodu”.

 

5. Złożenie oferty zakupu jest równoznaczne z akceptacją stanu technicznego samochodu będącego przedmiotem przetargu.

 

6.Warunkiem przystąpienia do przetargu jest wpłacenie wadium w wysokości: 1 050,00 (słownie: tysiąc pięćdziesiąt złotych 00/100)

 

Wadium należy wnieść w formie pieniężnej przelewem na rachunek bankowy Nadleśnictwa Kliniska BNP PARIBAS  S.A. o/ Szczecin 52 2030 0045 1110 0000 0055 6240 (tytuł przelewu: Wadium – oferta na Samochód Star 266)

 

7.Wadium musi być wniesione przed upływem terminu składania ofert tj. do dnia 29 czerwca 2021r.

 

8.Wadium wniesione przelewem będzie skuteczne, jeżeli znajdzie się na  rachunku bankowym Nadleśnictwa Kliniska do dnia 29 czerwiec 2021 r włącznie.

 

9.Nadleśnictwo Kliniska informuje, że:

- wadium złożone przez oferentów, których oferty nie zostaną wybrane, zostanie zwrócone niezwłocznie po zakończeniu postępowania;

- wadium wniesione przez uczestnika przetargu, który wygra przetarg zalicza się w poczet ceny nabycia samochodu;

- wadium nie podlega zwrotowi jeżeli oferent, którego oferta zostanie  przyjęta, uchyli się od zawarcia umowy zakupu lub nie wpłaci ceny  nabycia pomniejszonej o wpłacone wadium w terminie 7 dni od daty otrzymania faktury.

 

10.Elementy oferty, które będą miały wpływ na jej ocenę:

Przez ofertę najkorzystniejszą rozumie się ofertę zgodną z treścią niniejszego ogłoszenia, zawierającą najwyższą cenę.

Cena zaoferowana musi być równa lub wyższa od ceny wywoławczej podanej w niniejszym ogłoszeniu.

Oferent ma prawo złożyć tylko jedną ofertę.

Uczestnik przetargu związany jest ofertą do daty zakończenia przetargu.

 

 

 

11.Sposób postępowania w przypadku złożenia równorzędnych ofert:

 

W przypadku złożenia dwóch lub więcej równorzędnych najkorzystniejszych ofert sprzedającemu przysługuje prawo swobodnego wyboru oferty.

 

12.Pisemna oferta powinna zawierać:

a) Imię, nazwisko i adres lub nazwę firmy, siedzibę i adres oferenta;

b) Numer PESEL, REGON oferenta, o ile spoczywa na nim obowiązek ich  uzyskania;

c) Numer rachunku bankowego oferenta;

d) Datę sporządzenia oferty;

e) Oferowaną cenę brutto;

f)  Sposób zapłaty.

 

13.Nadleśnictwo Kliniska nie ponosi odpowiedzialności za wady ukryte pojazdu przeznaczonego do sprzedaży.

 

14.Termin zapłaty za zakupiony samochód:

Nabywca jest obowiązany zapłacić cenę nabycia w terminie 7 dni od daty otrzymania faktury.

Faktura zostanie wystawiona niezwłocznie po podpisaniu umowy sprzedaży.

 

15.Odbiór samochodu nastąpi po skutecznym dokonaniu zapłaty.

 

pozostałe informacje TUTAJ: