Asset Publisher Asset Publisher

Organizacja zajęć dydaktycznych

Ośrodek Edukacji Przyrodniczo-Leśnej przy Nadleśnictwie Kliniska

Pucko 1

72-123 Kliniska Wielkie

tel. 91-43-121-30, 91-43-121-24 wew.30

e-mail: edukacja@szczecin.lasy.gov.pl

 

Organizacja zajęć dydaktycznych:

Zajęcia składają się z części kameralnej oraz terenowej. Oparte są na aktywnych metodach nauczania, preferują praktyczne zdobywanie wiedzy oraz kontakt ucznia z przyrodą. Lekcje przyrody prowadzone są zgodnie z hasłem „poznać, przeżyć, zrozumieć" i umożliwiają przyswojenie wiedzy o lesie i leśnictwie w sposób niekonwencjonalny. Zajęcia dydaktyczne odbywają się głównie na świeżym powietrzu w formie gier i zabaw dydaktycznych, w oparciu o aktywne metody pracy.

Zajęcia prowadzone są w lesie sąsiadującym z Ośrodkiem, w sali edukacyjno - konferencyjnej, na ścieżce spacerowo - dydaktycznej, placu dydaktycznym, sali wystawowej oraz na ścieżce edukacyjnej "Uroki doliny Iny"  z wykorzystaniem posiadanych środków dydaktycznych.

Scenariusze spotkań dostosowane są do wieku i poziomu zainteresowań uczestników, a także pór roku. Nauczyciele mogą także zorganizować zajęcia z grupą szkolną we własnym zakresie w oparciu  o istniejącą bazę dydaktyczną i terenową po wcześniejszym uzgodnieniu terminu z pracownikami Ośrodka.

W pobliżu Ośrodka znajduje się ścieżka spacerowo – dydaktyczna. Długość ścieżki wynosi około 3 km, a czas jej przemarszu zajmuje około 45 minut. Znajduje się na niej 11 przystanków dydaktycznych.

W miejscowości Zabród rozpoczyna się trasa 4 km ścieżki edukacyjnej "Uroki doliny Iny". Trasa ścieżki przebiega przez tereny leśne, nadrzeczne łąki oraz przy starorzeczu Iny. Znajduje się na niej 17 przystanków edukacyjnych.

Istnieje możliwość organizacji zajęć przy Zagrodzie pokazowej konika polskiego.

Zajęcia odbywają się w grupach do 25 osób oraz 2 opiekunów. Podczas zajęć za bezpieczeństwo grupy odpowiada nauczyciel lub opiekun.

Terminy: zajęcia prowadzone są w ciągu całego roku kalendarzowego. Z uwagi na duże zainteresowanie ofertą Ośrodka prosimy o wcześniejszą rezerwację terminu (telefonicznie). Przyjazd należy potwierdzić 10 dni przed wyznaczoną datą (telefonicznie lub mailem). Nie potwierdzenie wcześniej zarezerwowanego terminu jest  jednoznaczne z rezygnacją z zajęć. 

Dojazd: we własnym zakresie autobusem, samochodem, pociągiem jadącym trasą Szczecin - Goleniów (należy wysiąść na stacji Kliniska Wielkie).

Koszty 

  • Zajęcia dydaktyczne dla grup szkolnych 2,0 zł od osoby+obowiązujący podatek VAT
  • Zajęcia dydaktyczne dla zorganizowanych grup dorosłych - 2,5 zł od osoby + obowiązujący podatek VAT   
  • Istnieje możliwość zorganizowania odpłatnego ogniska -  ognisko (od grupy szkolnej)  - 100 zł brutto                        

Zgłoszenia na zajęcia przyjmujemy:  na sezon wiosenno-letni 2025 od dnia 02 stycznia 2025r., a na sezon jesienno-zimowy 2024/2025 od dnia 02 czerwca 2024r.

Ośrodek Edukacji Przyrodniczo-Leśnej czynny jest od poniedziałku do piątku w godz.7.00-15.00.

Informacje dotyczące organizacji zajęć można uzyskać pod nr tel. 91-43-121-30, 91-43-121-24 wew.30.

 

TEMATY ZAJĘĆ DLA GRUP

ZBIÓR LEŚNYCH EKSPERYMENTÓW I PROJEKTÓW EDUKACYJNYCH - PORADNIK DLA NAUCZYCIELA


Asset Publisher Asset Publisher

Zurück

2 lutego obchodzimy World Wetland Day, czyli Światowy Dzień Mokradeł

2 lutego obchodzimy World Wetland Day, czyli Światowy Dzień Mokradeł

Lasy Państwowe od wielu lat realizują szereg bardzo ważnych inicjatyw służących bagnom, mokradłom i terenom podmokłym, jak również ochronie szeroko rozumianych zasobów wodnych w polskich lasach. W ramach projektów małej retencji w ostatnich latach leśnicy zbudowali na zarządzanych przez siebie terenach 9500 polderów, zastawek i progów zwalniających, zatrzymujących wodę w lesie.

„Bagna dla naszej wspólnej przyszłości” to hasło tegorocznej edycji Światowego Dnia Mokradeł, które w dobie zmiany klimatu i okresowej suszy w polskich lasach leśnicy powtarzają od lat. To oni, jako przyrodnicy, prowadząc wielofunkcyjną gospodarkę leśną mają świadomość tego, jak cennym zasobem w środowisku leśnym jest woda.

Wychodząc z propozycją objęcia szczególną ochroną 17% powierzchni Lasów Państwowych – czyli obszaru 1,2 mln ha będących w zarządzie PGL LP, leśnicy ujęli w tym zestawieniu wiele cennych przyrodniczo siedlisk, w tym także mokradłowych. Bo lasy to bardzo skomplikowane ekosystemy, które dziś, w dobie zmian klimatu, wymagają szczególnej uwagi i troski, wyrażonej indywidualnym podejściem i dostosowaniem prowadzonych działań gospodarczych do warunków przyrodniczych i klimatycznych – powiedział Witold Koss, dyrektor generalny Lasów Państwowych.

W ramach projektów małej retencji leśnicy realizują szereg zadań służących gromadzeniu i zatrzymywaniu wody w lesie oraz spowolnieniu powierzchniowego spływu:

  • Kompleksowy projekt adaptacji lasów i leśnictwa do zmian klimatu
    – mała retencja oraz przeciwdziałanie erozji wodnej na terenach nizinnych, zwany
    też projektem małej retencji nizinnej
    . Projekt stanowi obecnie kontynuację działań realizowanych przez leśników od 2007 roku, których celem jest wzmocnienie odporności nizinnych ekosystemów leśnych na zagrożenia powodowane zmianą klimatu poprzez realizację kompleksowych działań retencyjnych i przeciwerozyjnych. Projekt ma również na celu minimalizację negatywnych skutków naturalnych zjawisk pogodowych i klimatycznych, jak choćby susze, pożary czy też powodzie i podtopienia.
  • Kompleksowy projekt adaptacji lasów i leśnictwa do zmian klimatu
    – mała retencja oraz przeciwdziałanie erozji wodnej na terenach górskich, zwany też małą retencją górską. W ramach projektu realizowane są zadania zbliżone do zakresu wpisującego się w małą retencję nizinną, aczkolwiek z uwagi na lokalizację projektu – tereny górskie – projekt bezpośrednio wpływa ma wzmocnienie górskich ekosystemów leśnych. Projekt m.in. minimalizuje negatywne skutki intensywnych i długotrwałych opadów atmosferycznych, ekstremalnego przepływu wód w korytach, spływów powierzchniowych oraz niezwykle destrukcyjnego działania wód wezbraniowych.

Lasy Państwowe prowadzą również projekt „Lasy dla mokradeł – ochrona siedlisk hydrogenicznych na obszarach cennych przyrodniczo”. Jego najważniejszym celem jest przywrócenie funkcji lub utrzymanie stanu bagien, torfowisk i innych terenów podmokłych pozostających w zarządzie PGL LP na obszarach Sieci Natura 2000 i poza nimi. Projekt został uwzględniony w wykazie planowanych operacji o znaczeniu strategicznym w Programie Operacyjnym FEnIKS. Projekt opiera się o współpracę jednostek LP (ponad 120 nadleśnictw) z Uniwersytetem Adama Mickiewicza w Poznaniu, Uniwersytetem Przyrodniczym w Poznaniu oraz z Centrum Ochrony Mokradeł.

– O tym, że bez wody nie ma życia – zarówno dla przyrody, jak i dla człowieka, wiedzą wszyscy, jednakże w kwestiach edukacji przyrodniczej, dotyczącej cennych ekosystemów bagiennych i mokradeł, mamy jeszcze wiele do zrobienia. Tereny podmokłe to bardzo często unikalne miejsca występowania chronionych gatunków flory i fauny, dom dla wielu owadów oraz ostoje populacji ptaków – dodaje dyrektor Koss.

Leśnicy dbają o mokradła i tereny bagienne nie tylko od święta! Każdego roku, w ramach zajęć edukacyjnych prowadzonych przez leśników, tysiące osób: dzieci, młodzieży i ludzi dorosłych, poznają niezwykły świat ekosystemów leśnych, których funkcjonowanie jest uzależnione od wody. Lasy to niezwykle złożone i bardzo wrażliwe obiekty przyrodnicze, w których niedobór lub brak wody objawiają się na wiele sposobów: od zanikania określonych gatunków roślin i zwierząt, po osłabienie, choroby i zamieranie całych fragmentów lasów. Świadomość zagrożeń, które niesie ze sobą zmiana klimatu i to jak możemy starać się im przeciwdziałać, łagodząc jej skutki, to zagadnienia, na które edukatorzy leśni starają się uwrażliwić jak największe grono odbiorców.

Leśnicy postrzegają lasy ekosystemowo, jako swoiste systemy „naczyń połączonych”. Oznacza to nic innego jak to, że lasy to nie tylko drzewa, ale też m.in. rezerwuar zasobów wodnych, tworzących każdorazowo unikalne, leśne mikroklimaty, warunkujący wilgotność siedlisk, a co za tym idzie – kształtujący bogactwo przyrodnicze danego obszaru.