Bieganie
Geocaching
Jazda konna
Narciarstwo biegowe
Nordic walking
Psie zaprzęgi
Asset Publisher
Jak pogodzić ogień z wodą?
Jak pogodzić ogień z wodą?
Chociaż człowiek jest nierozerwalną częścią otaczającego nas świata i elementem przyrody, to nigdy wcześniej w dziejach nie zmieniał swojego otoczenia tak szybko, jak w ostatnich latach.
Jednym z takich przykładów jest budowa i przebudowa sieci dróg na terenie naszego kraju, która zaczyna coraz bardziej zmieniać nasz krajobraz, ale też równocześnie jest oznaką postępu cywilizacyjnego i ma bezpośredni wpływ na tempo, jakość podróżowania i transportu towarów,
a zwłaszcza na podniesienie poziomu naszego bezpieczeństwa.
Niestety, bardzo często takie działania muszą wiązać się z ludzką ingerencją w środowisko.
I dlatego tak istotne jest tutaj wyważenie wszelkich za i przeciw.
Tak jest i tym razem.
Na terenie Nadleśnictwa Kliniska właśnie trwają intensywne prace związane z usuwaniem drzewostanów pod modernizację drogi E28/3, która po przebudowie stanie się drogą ekspresową S3.
Prace, które my leśnicy, jesteśmy zobligowani wykonać w ramach etapu przygotowawczego tej inwestycji polegają na usunięciu drzew i krzewów i zabraniu biomasy z terenu objętego pracami. Cięcia prowadzone są zarówno pod nowe węzły, pod drogę główną i wspomagające, ale też, co warte jest podkreślenia, pod przejścia dla zwierzyny.
I tutaj, poza korzyściami, wcześniej wymienionymi z punktu widzenia użytkownika nowoczesnych dróg, pojawia się też potencjalnie pozytywny wpływ na środowisko.
Od wielu lat obserwujemy na tym, mocno zalesionym terenie, znaczne ilości kolizji pojazdów
z wędrującymi drogami zwierzętami. Na tzw. „trójce” giną wszystkie, które w okolicy spotkać możemy. Jelenie, sarny, dziki, inne, mniejsze ssaki, ale też płazy i gady. Giną też wilki, które coraz liczniej występują w lasach zarządzanych przez Nadleśnictwo Kliniska. Dla nich wszystkich, wbrew pozorom, budowa nowej wygrodzonej drogi, a w ślad za tym dwóch dużych górnych przejść dla zwierzyny, oraz kilka małych pod drogą, jest szansą na przeżycie.
Budowy dróg nie powstrzymamy.
Istotne jest, aby to robić z jak najmniejszym obciążeniem, wciąż zmieniającego się pod naszym wpływem, świata.
Tekst: R. Siarkiewicz-Hoszowski